رهگیری، شناسایی و اقدام جهت اخذ مالیات از خانه‌های خالی آغاز شد

رهگیری، شناسایی و اقدام جهت اخذ مالیات از خانه‌های خالی آغاز شد

رهگیری، شناسایی و اقدام جهت اخذ مالیات از خانه‌های خالی آغاز شد

سرمایه ‌گذاری در املاک و مستغلات، روشی رایج برای افزایش سرمایه است، اما برخی افراد با خرید یا ساخت خانه ‌های متعدد، به دنبال سود جویی و احتکار ملک هستند. این امر، به افزایش قیمت مسکن، کمبود واحد های اجاره ‌ای و در نهایت به ضرر جامعه تمام می ‌شود.

قانون مالیات خانه ‌های خالی، ابزاری کارآمد برای مقابله با این پدیده و ساماندهی بازار مسکن به شمار می ‌رود. این قانون با وضع مالیات بر خانه‌ های خالی، مالکان را به عرضه املاک خود به جای احتکار آن ها تشویق می ‌کند و از این طریق، به تعادل در بازار، کاهش قیمت مسکن و اجاره بها و رونق اقتصادی کمک می‌ کند.

تدبیر حساب، با ارائه مشاوره‌ های تخصصی در زمینه مشاور مالیات و خدمات مدیریت مالی، به شما کمک می‌ کند تا از تعهدات قانونی در خصوص مالیات خانه‌ های خالی، نحوه محاسبه، نحوه استعلام و پرداخت آن ها آگاه شوید.

 

مالیات بر خانه های خالی چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که میزان مالیات بر خانه ‌های خالی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد، از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدت زمان خالی بودن ملک: هر چه مدت زمان خالی بودن ملک بیشتر باشد، میزان مالیات افزایش می‌ یابد.
  • تعداد خانه ‌های خالی و بدون استفاده متعلق به یک مالک: در صورتی که یک مالک چند خانه خالی داشته باشد، میزان مالیات متعلقه افزایش خواهد یافت.
  • میزان ارزش قابل اجاره ملک: هر چه ارزش قابل اجاره ملک بیشتر باشد، مالیات متعلقه نیز افزایش می‌ یابد.

 

همچنین جریمه خانه‌ های خالی در شهر های کوچک و روستا ها به این صورت است که، طبق قانون، خانه ‌های خالی در شهر های با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و همچنین روستا ها مشمول مالیات خانه‌ های خالی نمی‌ شوند.

با این حال، اگر طبق سامانه ملی املاک و اسکان کشوری، مشخص شود که ملکی در این مناطق خالی از سکنه است، به جای مالیات خانه های خالی، جریمه به آن تعلق خواهد گرفت. میزان این جریمه معادل 20 درصد مالیات سال اول موضوع ماده 54 مکرر قانون مالیات ‌های مستقیم است.

 

نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی

طبق ماده ۵۳، ۵۴ و ۱۳۱ قانون مالیات‌ های مستقیم، محاسبه مالیات خانه های خالی به گونه ای که در ادامه محتوا برای شما بیان کرده ایم، انجام می شود:

نخستین گام در محاسبه مالیات خانه ‌های خالی، تعیین میزان اجاره ماهانه ملک است. برای این منظور، باید ارزش واقعی ملک مشخص شود. به عنوان مثال، در مورد یک خانه 80 متری با اجاره هر متر مربع 50 هزار تومان، اجاره کل ملک به شکل زیر محاسبه می ‌شود:

[اجاره کل ملک = 80 × 50000 = 4000000 تومان]

پس از تعیین اجاره ماهانه ملک، برای محاسبه میزان مالیات خانه اجاره‌ ای، ۲۵ درصد استهلاک از مبلغ کل اجاره کسر می شود. این امر به دلیل آن است که هزینه‌ های نگهداری و تعمیرات ملک از درآمد اجاره کسر می ‌شود و تنها درآمد خالص مشمول مالیات است:

[استهلاک = 4000000 × 25% = 1000000 تومان]

[درآمد اجاره خالص = 4000000 – 1000000 = 3000000 تومان]

بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌ های مستقیم، میزان مالیات خانه 80 متری با اجاره ماهانه 4000000 تومان برابر است با:

[مالیات = 3000000 × 15% = 45000000 تومان ]

اما اگر این خانه 80 متری جزء خانه ‌های خالی مشمول مالیات باشد، مقدار مالیات آن در سال های مختلف به شرح زیر خواهد بود:

سال اول: معادل ۶ برابر نرخ مالیات سال اول

– سال اول: 270000000 = 45000000 × 6

سال دوم: معادل ۱۲ برابر نرخ مالیات سال اول

– سال دوم: 540000000 = 45000000 × 12

سال سوم به بعد: معادل ۱۸ برابر نرخ مالیات سال اول

– سال سوم: 810000000 = 45000000 × 18

این افزایش تصاعدی محاسبه مالیات بر خانه ‌های خالی به منظور ترغیب مالکان به عرضه واحد های خالی خود در بازار است. در واقع، هدف قانون گذار از این سیاست، تشویق مالکان به استفاده بهینه از املاک خود و جلوگیری از خالی ماندن واحد های مسکونی است.

در نتیجه، آگاهی از نحوه محاسبه مالیات خانه‌ های خالی و پیامد های عدم اجاره دادن واحد های خالی، می‌ تواند به مالکان کمک کند تا تصمیمات مناسب ‌تری در خصوص املاک خود اتخاذ نمایند.

 

نحوه استعلام مالیات خانه های خالی

در این بخش به راهنمای نحوه استعلام مالیات خانه های خالی می پردازیم. مالکان واحد های مسکونی می ‌توانند با استفاده از این راهنما، به سامانه ملی املاک و اسکان مراجعه کرده و از وضعیت مشمولیت یا عدم مشمولیت ملک خود در خصوص مالیات خانه‌ های خالی مطلع شوند. در ادامه محتوا مراحل ورود به سامانه را بیان کرده ایم:

  • به درگاه ملی خدمات مالیاتی به آدرس https://my.tax.gov.ir/ مراجعه کنید.
  • اگر قبلاً ثبت نام نکرده اید، بر روی دکمه “ثبت نام” کلیک کنید و مراحل ثبت نام را تکمیل کنید.
  • نام کاربری (کد ملی) و رمز عبور خود را وارد کرده و وارد پنل کاربری شوید.
  • کد شش رقمی ارسال شده به شماره همراهتان را وارد کنید.
  • از منوی سمت راست، روی “واحدهای مسکونی خالی از سکنه” کلیک کنید.
  • اگر اطلاعات ملک شما به عنوان خانه خالی در سیستم ثبت شده باشد، می‌ توانید جزئیات و مبلغ مالیات را مشاهده کنید.
  • آخرین مهلت پرداخت مالیات خانه های خالی تا بهمن ماه سال جاری است.

 

نحوه پرداخت مالیات خانه های خالی

بعد از جستجو در لیست خانه ‌های خالی مشمول مالیات و مشخص شدن اینکه ملک شخص در این لیست قرار دارد، مالکان تا زمان معین شده مهلت دارند تا میزان مالیات محاسبه شده را پرداخت کنند.

در صورتی که مالک در مهلت قانونی (تا پایان بهمن ماه هر سال) نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکند، برگ مطالبه مالیات برای وی صادر خواهد شد. ابلاغ این برگ مطالبه به مالک، آغازگر فرآیند دادرسی مالیاتی خواهد بود.

در این شرایط، مالک می‌ تواند نسبت به برگ مطالبه صادره اعتراض کرده و پرونده در هیأت ‌های حل اختلاف مالیاتی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین، در صورت عدم پرداخت مالیات قطعی شده، ملک مذکور ممنوع‌ المعامله شده و امکان انتقال آن به دیگری وجود نخواهد داشت.

همچنین، وزارت راه و شهرسازی جهت شناسایی و ساماندهی املاک خالی از سکنه، سامانه ملی املاک و اسکان را راه ‌اندازی کرده است. مالکانی که نمی‌ خواهند ملک آن ها مشمول مالیات خانه ‌های خالی شود، باید در این سامانه نسبت به ثبت و تعیین وضعیت ملک خود اقدام کنند.

در خصوص نحوه پرداخت مالیات خانه ‌های خالی، مالکان می ‌توانند از طریق درگاه ملی خدمات مالیات (my.tax.gov.ir) اقدام به انجام این امر نمایند.

ابتدا، مالک باید وارد پنل کاربری خود در این درگاه شده و بر روی بخش “واحد های مسکونی خالی از سکنه” کلیک کند. در این قسمت، مشخصات ملک خالی از سکنه وی به همراه میزان مالیات متعلقه نمایش داده می شود.

سپس، مالک می ‌تواند با استفاده از درگاه‌ های پرداخت الکترونیکی موجود در سامانه، نسبت به واریز مالیات مربوطه اقدام کند. این پرداخت می‌ تواند به صورت یکجا و یا به صورت اقساطی انجام شود.

در مجموع، آگاهی از قوانین و مقررات مالیات بر خانه ‌های خالی و همچنین استفاده از سامانه ‌های شناسایی و پرداخت الکترونیکی مالیات و مشاهده سوابق مالیاتی  به مالکان کمک می‌ کند تا بتوانند در چارچوب قانون، از حقوق خود دفاع کرده و از پیامد های عدم پرداخت مالیات جلوگیری نمایند.

 

سخن پایانی

قانون گرفتن مالیات بر خانه ‌های خالی به عنوان راهکاری مؤثر در مدیریت کردن بازار مسکن و کم شدن تعداد واحد های خالی نقش کلیدی دارد. با به کار گیری این قانون، مالکان ترغیب می ‌شوند ملک های خود را به بازار عرضه کرده و از خالی و بدون استفاده ماندن آن ها جلوگیری کنند.

همچنین داشتن آگاهی کامل از جزئیات این قانون و مزایای آن، برای مالکان و مستاجران بسیار حائز اهمیت است. با شناخت دقیق مفاد قانون، مالکان می ‌توانند بهترین تصمیم را برای املاک خود گرفته تا از پرداخت مالیات بر خانه ‌های خالی معاف شوند.

بنابراین اجرای صحیح و قاطع این قانون، نقشی اساسی در ساماندهی بازار مسکن و ارتقای سطح رفاه جامعه خواهد داشت. در این راستا، پایبندی کامل مالکان به قانون و همکاری مؤثر دستگاه‌ های مربوطه، امری ضروری است. این اقدام می ‌تواند منجر به کاهش تعداد واحد های مسکونی خالی، افزایش عرضه مسکن در بازار و کاهش هزینه ‌های اجاره و خرید مسکن برای مردم و در نهایت موجب پیشرفت چشم گیر شرایط اقتصادی شود.

.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *