ماده 100 قانون مالیات های مستقیم

تفسیر ماده 100 قانون مالیات های مستقیم

ماده 100 مالیات های مستقیم و تبصره ماده 100  چیست

مخاطبان ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم، مودیانی هستند که به موجب قانون موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود می‌ باشند. این ماده به طور خاص به مودیانی اشاره دارد که در هر سال مالیاتی، باید اظهار نامه مالیاتی مربوط به هر بخش شغلی و هر مکان فعالیت خود را به صورت جداگانه به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند. این اظهار نامه‌‌ها باید شامل اطلاعات مربوط به درآمد حاصل از ارائه خدمات یا فروش کالا در آن سال مالیاتی باشد. بنابراین، مودیان موظف هستند که اطلاعات مالی و مالیاتی خود را به تفکیک هر بخش شغلی و هر محل فعالیت در قالب اظهار نامه به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند. درحالیکه مبنای تبصره ماده 100 مالیاتهای مستقیم تشویق مودیان به پرداخت مالیات است. به بیان دیگر، سازمان امور مالیاتی کشور در کنار جریمه‌های مالیاتی که برای مودیان درنظر میگیرد، اقداماتی مانند تبصره ماده 100 جهت تسهیل روند پرداخت مالیات درنظر میگیرد. اگر شما به عنوان یک مودی، قصد دارید با روند ارائه این اظهار نامه‌ها آشنا شوید، باید طبق الزامات و مفاد ماده 100 قانون مالیات‌‌های مستقیم عمل کنید. در ادامه به شما کمک خواهیم کرد تا با نحوه تنظیم و ارائه اظهار نامه‌‌های مالیاتی خود و مزیت آن آشنا شوید.

تعریف ماده 100 قانون مالیات مستقیم

چه کسانی می توانند از تبصره ماده 100 مالیات های مستقیم استفاده کنند؟

بر اساس تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان کسب‌وکارهایی که در نهایت مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آنها در یک سال مالی کمتر از 150 برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیاتهای مستقیم باشد، مشمول برخی از الزامات مالیاتی نمیشوند. این تسهیلات شامل نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیا‌ت‌های مستقیم و ارائه دادن اظهار نامه مالیاتی برای عملکرد مورد نظر است. در واقع، مودیانی که مجموع فروش و ارائه خدمات آنها در سال مالیاتی از حد مقرر در این تبصره کمتر باشد، نیازی به نگهداری اسناد و مدارک مالیاتی و همچنین ارائه اظهار نامه مالیاتی ندارند.

شرط استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم ۱۴۰۳

آن دسته از مودیان مالیاتی میتوانند از تبصره ماده 100 مالیات‌های مستقیم استفاده کنند که شرط لازم آن را داشته باشند. اولین شرط استفاده از تبصره ماده 100 این است که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات در طی یک سال مالی (سال 1402) باید حداکثر 150 برابر سقف معافیت مالیاتی یعنی 18 میلیارد تومان باشد. پس اگر فروش در سال 1402 زیر 18 میلیارد باشد، میتوان از تبصره ماده 100 استفاده کرد.

نحوه و مراحل استفاده از تبصره ماده 100 در سال 1403

مودیان مالیاتی مشمول تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم میتوانند به جای ارائه اظهارنامه مالیاتی از امکانات فرم تبصره 100 استفاده کنند که فرم تبصره 100 با اظهار نامه مالیاتی عادی تفاوت دارد و شرایط و مراحل ثبت آن بسیار ساده ‌تر می باشد. به عنوان مثال، در ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، مودیان نیازی به ارائه اسناد و مدارک مالی پیچیده ندارند و صرفاً با ورود به سامانه مالیاتی و تأیید برخی اطلاعات اولیه، می‌ توانند اظهار نامه خود را ثبت کنند. این در حالی است که ثبت اظهار نامه مالیاتی عادی نیازمند ارائه اسناد و مدارک مالی متعدد و نیازمند طی مراحل پیچیده‌ تری است. در ادامه محتوا به آموزش نحوه و مراحل استفاده از تبصره ماده 100 در سال 1403 می پردازیم:

  1. ورود به صفحه اصلی سامانه درگاه ملی خدمات مالیات به آدرس my.tax.gov.ir: در این مرحله، مودیان مالیاتی باید با وارد کردن کد ملی، رمز عبور و عدد تصویر امنیتی captcha وارد سامانه شوند. این ورود به حساب کاربری آنها در سامانه مالیاتی است (اگر نام کاربری و رمز عبور ندارید، ابتدا باید ثبتنام کنید). حال یک کد شش رقمی به شماره موبایلتان ارسال میشود ک باید ان را وارد کنید و سپس دکمه ورود به سامانه را بزنید.
  2. پس از ورود به حساب کاربری، پیامی قرمز رنگ در بالای صفحه با این مظمون مشاهده میکنید: جهت ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد و توافق تبصره صد اینجا کلیک نمایید. حالا روی عبارت کلیک کرده تا وارد سامانه ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم سال 1403 شوید. در این مرحله اگر بیشتر از یک پرونده مالیاتی داشته باشید باید پرونده مالیاتی مد نظرتان را انتخاب کنید. تشکیل پرونده مالیاتی چیست ؟
  3. در اینجا باید اطلاعات هویتی‌تان را تایید کنید. اگر این اطلاعات درست بود روی دکمه ثبت اظهارنامه و فرم استفاده از تبصره ماده 100 کلیک کنید. پس از انتخاب سال و نوع فعالیت، دایره کنار فرم تبصره ماده 100 را انتخاب کنید و در انتها دکمه تایید را بزنید.
  4. حال برای ثبتنام اظهارنامه مالیاتی تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، اطلاعات مربوط به مبالغ فروش را وارد کنید (روی دکمه افزودن کلیک کنید)
  5. در مرحله آخر باید سامانه مالیاتی اطلاعات مربوط به پرونده را به شما نشان میدهد که درصورت موافق بودن با مبلغی که نشان میدهد، روی دکمه صدور قبض کلیک کنید.

نکته مهم اینکه تمامی مودیان مالیاتی مشمول ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم باید نسبت به ثبت‌ نام این اظهار نامه اقدام کنند. این اظهار نامه به دلیل شرایط خاص خود، به طور کامل متفاوت از اظهار نامه مالیاتی عادی است.

برای مطالعه بیشتر به صفحه ماده 239 قانون مالیات های مستقیم  و ماده 141 قانون مالیات های مستقیم مراجعه شود.

استفاده از تبصره ماده 100 در اظهار نامه مالیاتی

ساده‌‌سازی فرآیند پرداخت مالیات، مهم ‌ترین مزیت تبصره ماده 100 مالیات‌های مستقیم در سال 1403 است. این تبصره، خبر خوشی برای صاحبان مشاغل کوچک و متوسط به حساب می ‌آید که به واسطه آن صاحبان مشاغل واجد شرایط می توانند به جای طی کردن مراحل پیچیده ارائه اظهار نامه مالیاتی و پرداخت مالیات به صورت سالانه، مالیات خود را از طریق فر‌مهای از پیش‌ تنظیم شده و به صورت مقطوع پرداخت کنند. البته لازم به ذکر است که این فرایند مختص به سال 1403 نبوده و در سال‌های قبل نیز شاهد آن بودیم. از دیگر مزیت‌های تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم سال 1403 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به ارائه اظهار نامه مالیاتی:

مؤدیان واجد شرایط دیگر ملزم به تهیه و ارائه اظهار نامه مالیاتی سالانه نیستند.

  •  صرفه ‌جویی در زمان و هزینه‌ های مؤدیان:

با حذف نیاز به تهیه اظهارنامه و طی کردن مراحل پیچیده آن، مؤدیان زمان و هزینه‌‌های کمتری را صرف امور مالیاتی خواهند کرد. این امر به افزایش بهره‌ وری و کاهش بار مالی آنها منجر می ‌شود.

  • سرعت و سهولت بیشتر در پرداخت مالیات:

فرآیند پرداخت مالیات به صورت مقطوع و از طریق فرم‌‌های از پیش ‌تنظیم شده، به مراتب ساده‌ تر و سریع‌ تر از روش‌‌های دیگر است. این موضوع برای مؤدیان بسیار مطلوب و جذاب است.

  • کاهش بروکراسی اداری (کاغذ بازی و تشریفات):

با حذف نیاز به ارائه اظهار نامه و طی کردن مراحل پیچیده آن، میزان کاغذ بازی و تشریفات اداری به طور قابل توجهی کاهش می ‌یابد. این امر موجب افزایش کار آمدی و سرعت بخشیدن به امور مالیاتی خواهد شد.

 در مجموع، تبصره ماده 100 مالیات‌های مستقیم با ساده‌ سازی فرآیند پرداخت مالیات، مزایای قابل توجهی را برای مؤدیان واجد شرایط فراهم می ‌کند و موجب کاهش بار اداری و مالی آنها می ‌شود. این امر به افزایش رضایت و مشارکت مؤدیان در امور مالیاتی کشور منجر خواهد شد.

کلام آخر

تا اینجا قطعا متوجه شده‌اید که تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم گزینه‌ای نیست که هر کسی بتواند از ان استفاده کند. همچنین هر گونه خطا و اشتباه در این فرایند میتواند خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از انجام هرگونه اقدام مالیاتی با مشاوران مالیاتی باتجربه مشورت کنید. همچنین برای دریافت خدمات مالیاتی و مشاوره مالیاتی با کارشناسان ما در تدبیر حساب میتوانید با شماره تلفن 02158316100 تماس حاصل فرمایید.

آثار استفاده از ماده 100 قانون مالیات مستقیم

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *