مدیران ارشد مالی برترین شرکت‌های دنیا چه ویژگی‌هایی دارند ؟

مدیران ارشد مالی برترین شرکت‌ های دنیا چه ویژگی‌ هایی دارند ؟

این مقاله بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده در تحقیقی از ویژگی مدیران ارشد مالی صد شرکت برتر تکنولوژی دنیا نگارش شده‌است. مدیر ارشد مالی یا Chief Financial Officer که به اختصار CFO نیز نوشته می‌شود، فردی است که باید به سلامت وضعیت مالی سازمان نظارت کند. همچنین بتواند استراتژی درست و اصولی مالی باتوجه به داده‌هایی که دارد تنظیم کند. CFO با مدیر عامل مجموعه از تصمیم گیرندگان نهایی مباحث مالی برای شرکت هستند. مدیران ارشد مالی عموما متخصصان حسابداری هستند که مسئولیت رفاه مالی یک شرکت یا سازمان را بر عهده دارند. مدیران مالی ممکن است به مدیران ارشد یا شرکت‌های بزرگ مشاوره مالی و حسابداری دهند و استراتژی درآمدزایی و افزایش سود را، آنها در سازمان تعیین کنند. همانطور که میدانیم مدیر ارشد مالی به همراه مدیر عامل و هر مدیر رده بالای دیگری در ابتدا به دنبال حفظ و نگهداشت نیرو و سپس افزایش آن هستند که این اتقاق به دنبال حفظ حیات مجموعه اتفاق خواهد افتاد.

همچنین لازم است بدانید در بحث مشاوره مالیاتی و مشاوره حسابداری این افراد بسیار موثر و کاردان هستند.

مسیر تبدیل شدن به مدیر ارشد مالی چگونه است ؟

پاسخ دادن به این سوال چالش‌برانگیز کار آسانی نیست و نیازمند تجربه‌کاری است. به‌صورت کلی برای تبدیل شدن به مدیر ارشد مالی باید مراحل زیادی را سپری کرد و تجربه‌های سال‌های کاری متمادی را بکار گرفت. ویژگی های مدیر مالی که تقریبا در همه آنها دیده میشود به همراه نکات ذکر شده در بالا، تا حدودی میتواند این مسیر را تسهیل کند. در سال‌های اخیر هیچ پوزیشنی به‌اندازه CFO یا همان مدیر مالی ارشد در سازمان‌ها و شرکت‌های تکنولوژی تغییر پیدا نکرده‌است. نقش مدیر مالی در کنار تخصصی که باید داشته باشد، در عین حال باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه تطبیق پیدا کند و اوضاع مالی شرکت را به بهترین شکل مدیریت کند چراکه در سال‌های اخیر، با افزایش تورم و نرخ بهره و همچنین ترس از رکود اقتصادی شاهد آسیب و افت به سهام شرکت‌ها هستیم. از طرفی در بازارهایی که شاهد رونق اقتصادی هستیم باز هم به آنطور که انتظار می‌رفت در شرکت‌ها به رشد قابل قبولی نرسیدیم. در حقیقت چالش اصلی اینجا است که با تخصص یک مدیر مالی بتوانیم در شرایط اقتصادی ناپایدار، شاهد آسیب کمتری به مجموعه باشیم.
برخی از خصوصیات مشترک بین صد شرکت برتر تکنولوژی مورد بررسی:
با نگاهی دقیق‌تر به پیشینه مدیران مالی بیش از صد شرکت تکنولوژی دنیا به موارد زیر دست یافتیم:

  • 30 درصد آنان برای اولین بار به مدیریت ارشد مالی رسیدند.
  •  آن‌ها به‌صورت میانگین 27 سال تجربه کاری داشتند. همچنین نزدیک 50 درصد سابقه کاری به‌عنوان حسابدار یا کنترل کننده در رزومه خود داشتند.
  •  22 درصد این افراد دارای مدرک در حوزه مالی CPA هستند.
  •  21 درصد تجربه همکاری با شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانکی را داشتند.
  •  66 درصد از این افراد دارای مدرک MBA هستند.
  • 27 درصد این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.
  • همچنین به‌یاد داشته‌باشید کسب تجربه در کنار دانش و تخصصی که دارید می‌تواند شما رو به مدیر مالی شایسته‌ای تبدیل کند. ترکیبی از چشم انداز استراتژیک، تخصص فنی عمیق و مهارت های رهبری برای هر کسی
  • که مایل به تبدیل شدن به یک مدیر مالی است حیاتی است. چیزی که برای ما مهم هست این است که موفقیت در موقعیت‌های امروز وابسته به مجموعه‌ای از مهارت‌هاست که به مرور زمان کسب شده‌است. بهترین
  • مدیران مالی کسانی هستند که صفر تا صد به وظایف خود آگاهی دارند و همچنین می توانند تصویر بزرگتر و کامل‌تری را برای آینده مالی شرکت متصور شوند. البته دستیابی به این تعادل کارآسانی نیست و اکنون
  • بیش از هر زمان دیگری، مدیران ارشد مالی باید از فناوری‌های مناسب استفاده کنند تا بتوانند دید شفافی در داده‌های مالی خود داشته باشند و با چابکی و سهولت تصمیم‌های استراتژیک و آگاهانه بگیرند.

چقدر طول می‌کشد تا برای اولین بار مدیر ارشد مالی شوید؟

احتمالا الان سوالی که در ذهنتان شکل گرفته این است که چقدر زمان میبرد تا مدیر ارشد مالی شویم و اصلا برای آن میانبرهایی وجود دارد؟ در این مسیر چه چیز هایی شانس ما را افزایش می‌دهد؟ و یا اینکه چگونه ویژگی های مدیران ارشد مالی را در خودمان تقویت کنیم؟ باتوجه به اطلاعاتی که به‌دست‌آوردیم افرادی که برای بار اول بعنوان مدیر ارشد مالی مشغول بکار شدند، عموما 39 سال سن داشتند. حدودا 63 درصد از این افراد در شرکت‌هایی به‌غیر از شرکت‌های خودشان مشغول شدند. و آن‌هایی که در شرکت خودشان مدیر ارشد مالی شدند، حداقل 5 سال تجربه کار در همان شرکت را داشتند. یک CFO برای رسیدن به این جایگاه هیچ راه میانبری را طی نکرده است. پس به‌دنبال راه‌های میانبر و دور زدن نباشید. عاملی که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند، داشتن تجربه حسابداری و یا همان کنترل کنندگی است که این روند را تسریع می‌کند. برای مثال آن دسته از افرادی که به‌عنوان کنترل کننده فعالیت داشتند، دو سال زود تر نسبت به افرادی که فاقد تجربه بودند، مدیر ارشد مالی شدند.

صورت مالی چیست

 

چقدر طول می‌کشد تا برای اولین بار مدیر مالی شوید؟

کنترل کننده یا Controller چیست؟

کنترل کننده به شخصی با وظایف محدود و مشخص مالی می‌گویند. در اصل یک حسابدار حرفه‌ای است که گزارشات مالی را انجام می‌دهد. توجه داشته‌باشید کنترل کننده با CFO کاملا متفاوت است و هر یک وظایف مخصوص خود را دارند. حتی نمی‌توان گفت لزوما هر کسی که به‌عنوان کنترل کننده کار کرده می‌تواند مدیر ارشد مالی شود. اما اگر کنترل کننده خوب و با مهارتی باشید و حداقل دو سال در این پوزیشن کار کرده باشید، احتمالا مسیر تبدیل شدن به مدیر ارشد مالی هموارتری خواهید داشت. معمولا بیزینس‌های بزرگ علاوه‌بر داشتن مدیر مالی ارشد به یک کنترل کننده هم نیاز دارند. اگر در پروسه یادگیری احساس کردید در نقطه‌ای ایستادید که همه چیز شروع به اسان شدن می‌کند و انگار دیگر موارد جدیدی یاد نمی‌گیرید، همان جایی است که باید از آن خارج شوید و یادگیری را آغاز کنید. تا زمانیکه از این نقطه خارج نشوید، آماده رویایی با چالش‌های جدید را ندارید. پیشنهاد می‌کنیم هر زمان که به چنین نقطه‌ای در کارتان رسیدید، فورا نقش یا شرکتتان را عوض کنید و سعی کنید کار و وظیفه‌ای متفاوت از آنچه که تا به‌حال داشتید را تجربه کنید.

مسیر تبدیل شدن به CFO چگونه است؟؟؟

شاید برایتان جالب باشد، اما برای رسیدن به چنین جایگاهی لزوما داشتن سابقه کاری بعنوان حسابدار ضروری نیست اما همانطور که اشاره کردیم اگر سابقه کاری به‌عنوان حسابدار داشته‌باشید، موثر است. چیزی که حائز اهمیت است پیشرفت و ارتقا شغلی درون سازمانی و سپس خارج سازمانی یا همان بین سازمانی است. این افراد دارای تجربه‌های مختلفی هستند که نحوه عملکردی متفاوت دارد.
نکاتی مهم برای مدیر ارشد مالی شدن

مدیر مالی شدن شابد
در ادامه نکاتی مهم برای تبدیل به یک مدیر مالی ارشد شدن را بیان کردیم:
• داشتن خلاقیت؛
• برای خودتان اهداف مشخص کنید؛
حرفه‌ی شما همانند یک ماراتن است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنید. دقیقا از ابتدا یک ایده باشید که می‌خواهید در انتها به کجا برسید و مقصد نهایی‌تان کجاست. تمام مواردی که می‌خواهید به آن برسید را یادداشت کنید و برای آنها برنامه‌ریزی کنید. دقیقا برای شرکت در دوی ماراتن از قبل برنامه‌ریزی می‌کنید و برای آن ساعت‌ها تمرین می‌کنید. ایجا هم همین است. بهتر است استراتژی اصولی برای خود تعیین کنید و مطابق با ان حرکت کنید. در آخر به‌ یاد داشته باشید ما زمانی در انجام کاری موفق می‌شویم که به آن علاقه داشته‌باشیم. پس تا حد امکان این نکات را در ماراتن شغلی خود اعمال کنید.
• تا حد امکان با مسائل مالی و حسابداری آشنایی پیدا کنید؛
• داشتن شبکه‌سازی و تیم‌سازی اصولی
می‌توانید تیم قدرتمندی از افراد موردنیازتان بسازید و آنها را مطابق با اهداف خود رهبری کنید. در این مسیر می‌توانید از افراد صاحب‌نظر کمک و مشورت بگیرید تا بهترین نتیجه حاصل شود.
جمع‌بندی وکلام پایانی
برای مدیر مالی شدن ابتدا لازم است به درک عمیقی از اصول و دانش مالی صنعتتان برسید که آن موارد شرکت شما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد. در مرحله بعد ارتباطات شفاف داشته‌باشید. این ویژگی درایجاد انعطاف‌پذیری و ایجاد اعتماد درمحیط پیچیده امروز حائز اهمیت است. زمانیکه با مهارت‌های بالا به‌خوبی آشنا شدید خود را برای گرفتن پروژه‌های جدید داوطلب کنید و از انجام دادن آن نترسید. در آخر یادتان باشد که هیچ مسیر و فرمول واحدی برای تبدیل شدن به یک مدیر ارشد مالی وجود ندارد.
نکته حائز اهمیت اینکه طبق آخرین داده‌های منتشر شده، مسیر زنان برای رسیدن به صندلی ریاست، از مردان دست‌یافتنی‌تر است. امروزه زنان با شکستن سقف شیشه‌ای در سال‌های اخیر توانسته‌اند به‌خوبی خود را درعرصه‌های مدیریتی مطرح کنند. در آخر یادتان باشد برای دریافت خدمات مالیاتی با کارشناسان تدبیر حساب در تماس باشید.

این متن ترجمه‌ای است از مقاله‌ای با عنوان What it takes to become a CFO of a top-performing tech company از وبسایت اقتصای ledge.co است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *