روش های نوین محاسبه مالیات

روش محاسبه مالیات

 روش‌ محاسبه مالیات

 مالیات بزرگ‌ترین منبع درآمد دولت است که نحوه پرداخت و میزان آن در طول یک سال از طریق قوانین دولت تعیین می‌شود. روش‌های محاسبه مالیات و نحوه پرداخت آن چارچوب کلی دارد؛ اما در حالت کلی به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم‌بندی می‌شوند. مالیات‌های مستقیم جزو مالیات‌هایی هستند که هر فرد باید پرداخت کند و شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی می‌شود. در حالت کلی مالیات اصناف، مشاغل، مغازه و غیره جز مالیات‌های مستقیم هستند. علاوه بر این سایر مالیات‌های دیگر در دسته مالیات‌های غیر مستقیم قرار می‌گیرد. برای آشنایی با روش‌های محاسبه مالیات تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا شما از طریق مشاوره مالیاتی بهتر راهنمایی کنیم.

محاسبه مالیات

 همان‌طور که شما نیز می‌دانید در هر جامعه‌ای برای اینکه نیازها به‌خوبی برآورده شوند، منابع مالی لازم است. در کل جهان و همه دولت‌ها و حکومت‌ها قسمت زیادی از این هزینه‌ها با استفاده از مالیات‌ها کسب می‌شوند. بنابراین تمام افراد باتوجه‌به قوانین موجود باید به اشکال مختلف مالیات پرداخت کنند. افرادی که شامل پرداخت مالیات می‌شوند، پرداخت مالیات برای آن‌ها کاملاً ضروری و قطعی است. مالیات‌ها در چند دسته مختلف قرار می‌گیرند و مالیات مشاغل یکی از این مالیات‌ها است که هر یک از صاحبان کسب‌وکارها باید آن‌ها را پرداخت کنند. باتوجه‌به اینکه مشاغل بسیار گسترده هستند، نحوه محاسبه مالیات بسیار حائز اهمیت است و به چالش‌ مهم اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل تبدیل شده است. در حالت کلی هر فرد حقیقی و حقوقی یک فعالیت اختصاصی مربوط به خود را دارد و از طریق آن به کسب درآمد مشغول است. در نهایت بر اساس درآمد حاصل از آن باید مالیاتی را برای مشاغل خود بپردازد. در این زمینه یک ممیز مالیاتی، مشاغل مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد و باتوجه‌به هر شغل و میزان درآمد، مالیات‌ها را تعیین می‌کند.

 نحوه محاسبه مالیات

درصورتی‌که قصد داشته باشید برای مشاغل خود مالیات پرداخت کنید، باید به نحوه محاسبه و فرمول آن توجه داشته باشید. نحوه محاسبه مالیات مربوط به هر یک از مشاغل اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه بسیار زیادی داشته باشید. در این زمینه ماده ۹۴ و ۱۰۰ مربوط به قوانین مالیات مستقیم و نحوه محاسبه هر یک از درآمدهای مشاغل است که بر اساس آن یک مشاوره حسابداری می‌تواند میزان مالیات را تعیین کند. بر اساس ماده ۹۴ تمام درآمدهای مربوط به فروش خدمات و کالا همچنین سایر درآمدهای اضافی، پس از اینکه هزینه‌های مختلف از آن کسر شد، مشمول مالیات خواهند شد. بر اساس این قانون اگر شما فروشگاه لوازم‌خانگی دارید و در کنار آن به شغل دیگری مانند معامله ماشین مشغول هستید، درآمد شما از دو راه به دست می‌آید که شما باید بعد از محاسبه درآمد و کسر هزینه‌های گوناگون و استهلاک هر یک از وسایل، مالیات را باید بر اساس آن پرداخت کنید. همچنین بر اساس ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم، اشخاص حقیقی باید اظهارنامه مالیاتی مربوط به شغل خود را در طول یک سال مالیاتی به طور کامل تنظیم کنند و سپس در خرداد ماه هر سال به بعد به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند تا بتوانند مالیات‌های خود را بپردازند. انواع خدمات مالیاتی در این زمینه ارائه داده می‌شود که با توجه به نوع مشاغل و نوع مالیات میزان سود محاسبه شده و پرداخت مالیات بر اساس آن صورت می‌گیرد.

 فرمول محاسبه مالیات

تا اینجا درمورد نحوه محاسبه مالیات اطلاعاتی به دست آوردیم. اکنون بهتر است درمورد فرمول محاسبه آن نیز صحبتی داشته باشیم. در حقیقت باید توجه داشته باشید که مالیات مشاغل از سود شما برداشت می‌شود؛ به همین دلیل باید مدارک معتبری برای هزینه‌های که برای کسب‌وکار خود پرداخت کرده‌اید، داشته باشید تا بعد از کسب این هزینه‌ها بتوانید مالیات را محاسبه کنید. در حالت کلی میزان مالیات مشاغل را بر اساس یک فرمول واحد به دست می‌آورند که این فرمول عبارت است از:

 نرخ × (درآمد – هزینه = سود)

 در حالت کلی درآمد؛ یعنی تمام درآمدهایی که شما از کسب‌وکار موردنظر خود در طول یک سال کسب می‌کنید و هزینه نیز مربوط به تمام هزینه‌هایی می‌شود که شما برای کسب‌وکار خود در طول این دوره صرف می‌کنید. دقت داشته باشید برای اینکه بتوانید هزینه‌های لازم را اثبات کنید، باید یک مدرک معتبر در دست داشته باشید. در شرایطی حتی شما باید هزینه مربوط به بیمه عمر خانواده، درمان و غیره را نیز جزو هزینه‌ها حساب کنید. پس از اینکه تمامی هزینه‌های مربوط به کسب‌وکار خود را در طول دوره یک ساله تعیین کردید، باید آن را از میزان درآمدی که در طول یک سال کسب کرده‌اید کسر کنید. باقیمانده‌ای که در اثر این عملیات به دست می‌آید، شامل سود کسب‌وکار شما در طول یک سال می‌شود. بر اساس قانون بودجه درصورتی‌که میزان سودی که به‌دست‌آمده است برای شما تا حد ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد، مالیاتی به کسب‌وکار شما تعلق نمی‌گیرد. همچنین درصورتی‌که میزان سود به‌دست‌آمده از این مقدار بیشتر باشد، باید مالیات را محاسبه کنید. هنگامی که شما میزان سود کسب‌وکار خود را محاسبه کردید، باید بر اساس نرخی که تعیین شده و به صورت پلکانی افزایش می‌یابد، آن را حساب کنید. در این شرایط باید میزان سود را در نرخ پلکانی ضرب کرده که این میزان به دست آمده به سود شما بستگی دارد. در حالت کلی برای به دست آوردن نرخ پلکانی بر اساس نکات زیر باید عمل کنید:

  •       درصورتی‌که میزان سود شما تا سطح ۲۰۰ میلیون است، باید آن را با استفاده از نرخ ۱۵ درصد محاسبه کنید.
  •       درصورتی‌که میزان سود شما از ۲۰۰ میلیون تومان بیشتر است، باید آن را با نرخ ۲۰ محاسبه کنید.
  •       همچنین برای میزان سود بالاتر از این مقدار، باید نرخ ۲۵ درصد را در نظر بگیرید.

 ممیز مالیاتی میزان درآمد و هزینه شما را در طول یک سال به طور کامل بررسی می‌کند. سپس بر اساس فرمول‌ها به طور دقیق مالیات شما را تعیین و جهت پرداخت به مودی مالیاتی ابلاغ میکند.

 جمع‌بندی

در مبحث محاسبه مالیات، آگاهی از قوانین مالیاتی به خصوص آشنایی با نحوه محاسبه مالیات میتواند تا حدی زیادی ابهاماتی که ممکن است در مسیر پیش روی ما باشد را برطرف کند. البته درنظر داشته باشید مشورت با مشاوران مالیاتی و استفاده از آنها در این مسیر پرچالش بسیار موثر است. تدبیر حساب با داشتن سالها تجربه موفق در زمینه مشاوره و دادرسی مالیاتی همراه شما است. با توجه به میزان سود و درآمد میتوان براساس فرمول‌هایی که در نظر گرفته شده است، مالیات خود را تعیین کرد. همانطور که گفتیم مقدار و درصد مالیات دریافتی باتوجه به صنف شغلی و مقدار درامد متفاوت خواهد بود. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *